Amerykańscy naukowcy odkryli szczep bakterii!

laboratory-1149152_640

Amerykańscy naukowcy odkryli szczep bakterii!

Amerykańscy naukowcy odkryli szczep bakterii: Powstanie innowacyjny lek na próchnicę? Nie jest tajemnicą, że bakterie powodują próchnicę. Zdaniem amerykańskich naukowców istnieją drobnoustroje, które mogą leczyć tę chorobę.

Bardzo śmiałe twierdzenie ma swoje oparcie w badaniach naukowych. Amerykańskim naukowcom udało się odkryć szczep bakterii zaliczanych do probiotyków. Zdaniem ekspertów, można wykorzystać go do produkcji innowacyjnych preparatów, które zapobiegałyby rozwojowi próchnicy.

Amerykańscy naukowcy odkryli szczep bakterii

Chcąc zrozumieć dobroczynny wpływ szczepu bakterii rzućmy światło na patomechanizm rozwoju próchnicy. Ubytki w zębach będące jej głównym objawem powstają w sytuacji, gdy dochodzi do zmiany odczynu pH jamy ustnej z neutralnego na kwaśny. Odpowiadają za to dwa związki organiczne – arginina i mocznik. Zaobserwowano, że u pacjentów cierpiących na zaawansowaną próchnicę rozkład argininy przebiega w mniej prawidłowy sposób w porównaniu z osobami, u których wykryto tę chorobę we wczesnym stadium.

Amerykańscy naukowcy odkryli szczep bakterii

Zespół naukowców z Uniwersytetu Florydzkiego pod przewodnictwem prof. Marcelle Nascimento ustalił, że za rozkład wymienionych wyżej związków organicznych odpowiadają rozmaite typy bakterii, w tym między innymi szczep A12. Produkują one enzym określany jako deiminaza argininowa rozkładający argininę. W efekcie wzrost odczynu pH w jamie ustnej zostaje zahamowany, więc nie dochodzi do rozwoju próchnicy.

Amerykańscy naukowcy odkryli szczep bakterii

Naukowcy prowadzący badania za-sekwencjonowali genom bakterii A12. Na jego podstawie będzie możliwe wyhodowanie szczepów bakterii i produkcja leków na masową skalę. Zanim jednak pigułki przeciw próchnicy trafią na farmaceutyczny rynek – zwłaszcza europejski – minie około kilkunastu lat.

Nie jest to jedyny szczep bakterii, który ma dobroczynny wpływ na zapobieganie i leczenie próchnicy. Już kilka lat temu japońscy naukowcy stwierdzili, że regularne spożywanie jogurtów probiotycznych może skutecznie zminimalizować ryzyko występowania chorób i dziąseł. Odkrycie amerykańskich naukowców jest kolejnym krokiem do opracowania innowacyjnego leku przeciw jednej z najbardziej powszechnych chorób zębów.

Źródło: Redakcja czasnawas.pl

Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.