Estrogeny dbają o serce – bierz z nich przykład!

apple-841169_640

Estrogeny są najbardziej znanymi „kobiecymi” hormonami. Dbają one o prawidłowe funkcjonowanie wielu narządów, w tym głównie układu rozrodczego, a także chronią serce.

Pod wpływem estrogenów dochodzi do uwolnienia się tlenku azotu w naczyniach krwionośnych. Wspomniany związek chemiczny wywołuje rozkurczenie się ich ścian hamując rozwój miażdżycy i innych patologicznych zmian. W okresie menopauzy poziom wspomnianych hormonów znacznie się obniża. Podobnie jest w przypadku usunięcia jajników lub chorób, którym towarzyszą zaburzenia hormonalne. Wtedy ryzyko zachorowania na choroby serca i układu krążenia może wzrosnąć nawet dwukrotnie.

 

Estrogeny dbają o serce - bierz z nich przykład!

 

Przez wiele lat kształtował się stereotyp, według którego na choroby serca najczęściej cierpią mężczyźni. Tymczasem na tego typu schorzenia choruje wiele kobiet. Ignorowanie problemu nie jest sposobem na jego rozwiązanie. Stąd też od kilku lat w mediach pojawiają się różne kampanie zachęcające kobiety do zmiany myślenia o swoim sercu.

Ochronne działanie estrogenów nie trwa wiecznie. Poza tym, żeńskie hormony nie zawsze dają radę. Potrzebują one wsparcia w postaci zdrowego odżywiania i trybu życia. Serce lubi regularną aktywność fizyczną o umiarkowanym natężeniu. Potrzebuje ono także odpowiedniej dozy odpoczynku. Wiele kobiet nie potrafi odpoczywać – wieczory, weekendy i urlopy poświęcają nadrabianiu zaległości w pracy lub na wykonywanie prac domowych. Nie możesz żyć na wysokich obrotach non stop, bo serce potrzebuje regeneracji. Nie pracuj ponad swoje siły. Naucz się kontrolować stres, a zobaczysz, że można jednocześnie być wydajną pracownicą oraz dobrą żoną i matką.

Estrogeny dbają o serce - bierz z nich przykład!

 

 

Pamiętaj o starannym leczeniu każdej infekcji i próchnicy, żeby zapobiec przewlekłej chorobie mięśnia sercowego. Jeżeli kochasz swoje serce zrezygnuj z nałogu nikotynowego. Wprowadź też dobre zmiany w jadłospisie. Codzienne menu powinno składać się z kilku posiłków zawierających niewielkie porcje pokarmu. Ogranicz spożycie tłuszczów nasyconych zastępując tłuste potrawy odtłuszczonym nabiałem i chudym mięsem. Jedynymi tłuszczami, których nie powinno zabraknąć w codziennej diecie są kwasy tłuszczowe omega 3. Znajdziesz je w tłustych, morskich rybach. Pamiętaj, że nadwaga i otyłość nie są jedynie problemem estetycznym. Sprzyjają one chorobom serca, które przez nadprogramowe kilogramy musi ciężej pracować. Zadbaj o nie, aby mogło bić dłużej – dla Ciebie i twoich bliskich.

Źródło: Czasnawas.pl